Izabela Maciejewska
Metamorfoza kobiety -- kobiece metamorfozy
2001... w procesie
Instalacja w procesie - gipsowe odlewy z natury, glina, mech, drewno, żywica epoksydowa i poliestrowa, silikon, fotogramy na transparentnych materiałach światłoczułych, autorskie odbitki ciemnowe. Eksperymentalna technika własna.
Instalacja powstawała na przestrzeni lat, wielokrotnie ulegając przeobrażeniom. Cykl odlewów zdjętych z kobiecego ciała wykonałam w 2001 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Prace stanowiły część mojej artystycznej realizacji dyplomowej „Metamorfoza kobiety -- kobiece metamorfozy” w pracowni Intermediów na wydziale Sztuk Wizualnych, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Obiekty narodziły się w przepięknej scenerii okolic Orońska. Tutejsza czerwona ziemia stała się niezbędnym tworzywem, materią odgrywającą kluczową rolę w zaistniałym procesie przemiany.
Eksperymentując z materią, opracowałam autorską, precyzyjną technikę stopniowego „zdzierania naskórka”, aby odsłonić to co niewidoczne, ukryte, niedostępne. Istotny był dla mnie werystyczny charakter odlewu i materiały związane z naturą oraz różne rodzaje żywic. Fotografie (które także są świetlnym odciskiem rzeczywistości) przedstawiające cielesne organy i owłosienie -- ludzkie i nie-ludzkie, kobiece i męskie -- zatopione zostały w transparentnych żywicach o kolorystyce odpowiadającej wnętrzu ciała ukrytego pod skórą. Dzięki zastosowaniu transparentnych materiałów światłoczułych, fotografie zyskały realistyczny, trójwymiarowy efekt.
Praca jest m.in. dekonstrukcją patriarchalnego binarnego porządku i antropocentryzmu oraz mitów związanych z figurą Kobiety.
(Szczegółowy opis koncepcji znajduje się w aneksie do pracy dyplomowej „Metamorfozy rzeczywistości w malarstwie europejskim od baroku do współczesności”, Izabela Maciejewska, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi 2002).
Instalacja prezentowana była w 2002 roku podczas obrony dyplomowej w obecnej Galerii Kobro na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz w tym samym roku na wystawie Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Dyplom opisany został w relacji z wystawy w Gazecie Wyborczej.
Część obiektów wzięła udział w etiudach studenckich Szkoły Filmowej w Łodzi. Prace prezentowane były także na wystawie zbiorowej „Sami o sobie” w Ośrodku Propagandy Sztuki, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi (2007).
W 2015 roku na części odlewów ropoczęłam hodowlę mchu. W 2016 roku porastające mchem obiekty wzięły udział w mojej indywidualnej wystawie „Pokój Emily Dickinson” w Galerii Bałuckiej, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi oraz w projekcie Siosta Ziemia / Kochanka Ziemia w Budapeszcie w 2022 r.
Materiały: gips, glina, silikon, żywica, fotografie na materiale światłoczułym (graficzne błony kreskowe, autorskie odbitki ciemniowe).
Praca jest częścią realizacji dyplomowej „Metamorfoza kobiety -- kobiece metamorfozy”. Obiekty powstały w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 2001 roku. Materiały: gips, glina, silikon, żywica, fotografie na materiale światłoczułym (graficzne błony kreskowe, autorskie odbitki ciemniowe).
Metamorfoza/Prawda i Piękno 2001/2023
Porastające mchem obiekty, od 2015 r., w procesie...
Instalacja w procesie wciąż podlegająca przemianie. Porastające mchem obiekty przygotowałam na indywidualną wystawę „Pokój Emily Dickinson”, która odbyła się wiosną 2016 roku w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Prace ilustrowały jeden z wierszy tej genialnej i głęboko związanej z naturą poetki. Hodowlę mchu rozpoczęłam w 2015 roku, jako podłoże wykorzystując gipsowe odlewy zdjęte z realnego fragmentu natury jakim jest ciało kobiece, które wykonałam w 2001 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Prace stanowiły część mojej artystycznej realizacji dyplomowej „Metamorfoza kobiety -- kobiece metamorfozy” w pracowni Intermediów na wydziale Sztuk Wizualnych, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Dokumentacja fotograficzna: Izabela Maciejewska