Izabela Maciejewska

Metamorfoza - Sacrum 

„Przechodzenie, przenikanie form widać w przepięknym filmie Izabeli Maciejewskiej Sacrum (video, 2000). Film jest wysmakowaną impresją, w której elementy świątyni gotyckiej zamieniają się w ludzkie ciało, bo to ono tak naprawdę jest sto razy bardziej święte i doskonalsze od najwspanialszego kościoła. Kadrom tej filmowej opowieści towarzyszy muzyka Bjork i Angela Badalamentiego.”

Marta Wlazeł, fragment recenzji z wystawy Sami o Sobie, Ośrodek Propagandy Sztuki, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
„Izabela Maciejewska tworzy video, w którym przenikające się, kolejne sekwencje budują obraz ciała wpisanego w katedrę gotycką. Film nosi tytuł Sacrum, z pewnością uprawniony, bo praca spełnia się w tych rejonach, prowokując odniesienia do bardzo szerokiego tematu. Tego filmu nie doświadczamy tylko wzrokowo, ale poprzez całą tradycję kulturową, którą w sobie nosimy.”

Joanna Ossowska-Struszczyk, EXIT, Nowa Sztuka w Polsce, nr. 4, 2007

„ Maciejewska pokazała też świetny film, oparty na nakładaniu się obrazów gotyckiej katedry i kobiecego ciała. Rozeta jako źrenica, sklepienie złożone z żeber, strzelisty łuk pleców - źródłem tych analogii jest dla artystki cytat ze św. Pawła o ciele jako świątyni. Wspaniałe odświeżenie (deleksykalizacja) metafory środkami plastycznymi.”

Piotr Grobliński, fragment recenzji z wystawy Sami o Sobie

„Do gotyckiej katedry, która jest obrazem porządku świata i swą strzelistością prowadzi wzrok ku górze, czyli temu, co duchowe, odwołała się z dużą wrażliwością Izabela Maciejewska. Pokazała, jak elementy architektury znajdują odzwierciedlenie w anatomii człowieka, a ciało staje się światynią - tytułowym „Sacrum”. Żebrowemu sklepieniu odpowiadają żebra, witrażowa rozeta tenczówce oka, a splot słoneczny staje się rzeźbionym portalem. W przeciwieństwie do pięknej kamiennej konstrukcji katedry ludzkie ciało drga, a obrazy przenikaja się przy muzyce Bjork i Angela Badalamentiego (...).”

Marta Skłodowska, Obrazy po autoryzacji, Gazeta Wyborcza

„Jedną z ciekawszych prac na tej wystawie jest film Izabeli Maciejewskiej, ukazujący nakładające się na siebie obrazy, na których gotycka katedra przenika się, zlewa w całość z kobiecym ciałem, co jest nawiązaniem do słów św. Pawła”

fragment recenzji z wystawy Sami o Sobie, Hortus Oblivionis
Sacrum, video-art, 2000
Video jest dokumentem kręconym „na żywo", bez montażu w postprodukcji. Katedra gotycka "ożywa" dzięki wykorzystaniu efektu nakładania obrazów będacego jedną z podstawowych funkcji amatorskiej kamery cyfrowej. Na potrzeby projektu wykorzystane zostały fotografie archiwalne gotyckiej architektury we Francji.

Film przedstawiający kobietę jako świątynię nawiązuje do tematu sakralności kobiecej oraz idei matriarchatu.

Praca znajduje się w zbiorach Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi

sztuka   video  /  fotografia  /  instalacja  /  rzeźba

Copyright Izabela Maciejewska